DLACZEGO INNOVA EJ A NIE KARTY SD

   Na kilka miesięcy przed pojawieniem się nowych przepisów konstruktorzy INNOVA przeprowadzili badania, z których wynikało, że żaden nośnik dostępny na rynku (płyty CD, karty SD, SDHC) nie jest przystosowany do pracy jako kopia elektroniczna w urządzeniach fiskalnych. W przypadku kart SD ich współtwórca kategorycznie zabrania stosowania ich do innych celów niż te do których zostały stworzone czyli zapisu plików typu mpg, jpg, mp3 itp. w multimedialnych urządzeniach takich jak aparat fotograficzny czy kamera. Najciekawsze jest jednak to, że producenci kart SD nie gwarantują jakiejkolwiek nieulotności danych i zabraniają stosowania nośników do archiwizacji danych.  Jak więc ma się to do kopii elektronicznej w drukarkach fiskalnych? Przecież szukaliśmy produktu, który służy do archiwizacji, gwarantuje nieulotność danych przez wiele lati jest zabezpieczony przed ingerencją w zapisane dane. Mimo wszystko, do tej pory karty SD, SDHC brane były pod uwagę jako nośniki kopii elektronicznej. Kropkę nad „i” postawiło jednak Ministerstwo Finansów wybierając bardzo skomplikowaną zasadę pracy nośnika wymuszającą na nim ogromną ilość obliczeń do wykonania w dość krótkim czasie. Zasada ta mówi, że przed wykonaniem raportu dobowego urządzenie powinno sprawdzić i porównać wszystkie zapisane do tej pory dane na nośniku kopii elektronicznej i w pamięci fiskalnej. W przypadku stwierdzenia niezgodności drukarka nie powinna pozwolić na wykonanie raportu dobowego i dalszą pracę. Tak więc jakakolwiek utrata danych z nośnika wiąże się z jego wymianą na nowy lub wręcz wymianą pamięci fiskalnej (niezależnie czy dane zostały wykasowane przez personel, bo karta była potrzebna na wakacje, czy też dane z niej „wyparowały” bo przecież nie zapewnia nieulotności).

   Poza tym łatwo stwierdzić, że wykonanie raportu dobowego na kartach SD będzie się wydłużało wraz z powiększającą się ilością danych do zweryfikowania. Jak podają niektórzy producenci, przy mocno zapełnionym nośniku czas wykonania raportu dobowego może trwać nawet do 2 godzin, co jest dyskwalifikujące w punktach pracujących w trybie 24h lub w których kasjer rozlicza się za pomocą raportu dobowego (przecież nie będzie po zakończeniu pracy czekał 2 godzin na raport). Na to również znaleziono rozwiązanie przerzucając jednocześnie odpowiedzialność na użytkownika. Aby skrócić czas weryfikacji danych trzeba sprawdzać mniej danych, czyli używać wielu nośników. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że właśnie opublikowano nowe przepisy, które pozwalają nie magazynować kopii papierowych. Czy warto zatem magazynować tysiące kart? Tu rodzi się kolejny problem z dostępem do danych. W przypadku jednego nośnika INNOVA EJ mamy dostęp do wszystkich kopii paragonów z całego okresu eksploatacji drukarki. Jeśli nośników jest więcej to nie koniecznie wiemy. na którym są interesujące nas dane i gdzie on się aktualnie znajduje. Oczywiście jest to również obciążenie dla kieszeni użytkownika, ponieważ kolejne nośniki kosztują a ich wyminą na nowe zajmuję się serwis, który też nie jest darmowy.

   Po tych doświadczeniach w INNOVA zapadła decyzja o zaprojektowaniu specjalizowanego urządzenia do bardzo specjalnych przepisów Ministerstwa Finansów które zapewni naszym klientom bezpieczną pracę i nieulotność danych a jednocześnie pozwoli na wykorzystanie nośnika jako kolejnego narzędzia ułatwiającego prowadzenie placówki handlowej a nie tylko spełni wymogi Ministerstwa. „Maszyna” musi być „inteligentna” nośnik INNOVA EJ nawet przy całkowitym zapełnieniu wykonuje weryfikację i pozwala na zapis już po 30 sekundach. W tym celu wyposażony został w układ procesorowy o prędkości porównywalnej z nie tak dawno stosowanymi komputerami domowymi.